Spēles “Zing-a-Zam” apskats
Raksta autors: Kristaps Auzāns
- Mehānikas: stiķu ņemšana
- Spēles sarežģītība: viegla
- Spēles ilgums: 15 min
- Spēlētāju skaits: 2–5
- Labākais spēlētāju skaits: 3–5+
Dažreiz pēc kādas fundamentālas spēles izspēles gribas atpūtināt prātu, atslēgt koncentrēšanos un uzspēlēt kaut ko, kur vienkārši jāliek kārtis un jāskatās kas notiks. “Zing-a-Zam” ir šāda maza spēle, ko tā arī vajadzētu uztvert un iepazīt.
Tematika
Noteikumos rakstīts, ka burvji ir ieradušies uz burvju turnīru, kurā sacenšas, lai noskaidrotu, kurš būs spējīgākais burvis. Droši vien tie ir burvju mācekļi, jo lielākā daļa kāršu ir pašam spēlētājam neredzamas. Proti, buries un tad jau redzēs, kas sanāks. Realitātē gan mēs vienkārši izspēlējam kārtis ar vērtību un kādu īpašu spēju, kas nedaudz izmaina katra raunda noteikumus.
Komponenti
“Zing-a-Zam” ir standarta kāršu spēle, kur daudz par komponentiem nevarēšu komentēt. Piebildīšu gan divas lietas. Man patīk kāršu ilustrācijas. Katram spēlētājam ir atšķirīga zvērveidīgā burvja kava un jāsaka, ka šiem zvēriem piemīt kāds sentimentu veicinošs šarms. Atšķirībā no daudzām citām spēlēm, kur dzīvniekus mēģina ietērpt dažādu laikmetu stilos un amatos, šeit tie man liek domāt par pasaku grāmatām, kas, savukārt, ir atsvaidzinoša pārmaiņa.
Jāatzīmē arī mīnuss vai drīzāk neizmantota iespēja. Spēlē katrai kārtij ir sava īpašā spēja — kopā tās ir 8. Tāpēc ļoti prasītos spēlētājiem iedot atsauču kārti, ko katra spēja dara. Jā, tās ir vienkāršas, un pēc vienas, divām partijām visi zinās, ko katra kārts dara, bet, pirmo reizi spēlējot, visi konstanti meklēja atbildes noteikumos.
Mehānikas
Šobrīd pasaulē milzu popularitāti gūst stiķu ņemšanas spēles, tāpēc “Zing-a-Zam” jābūt kādam definējošajam elementam, kas to atšķir no pārējām. Šeit tas ir fakts, ka 7 no 8 kārtīm spēlētājs neredz, līdz ar to, viņam ir tikai viena droša izspēle, bet pārējās ir rēķināmas kā varbūtības.
Šis mehānisms arī izveido spēli, neļaujot nevienam matemātiski izrēķināt optimālākās darbības. Te gan jāpiebilst, ka manās partijās draugi sūdzējās par kontroles trūkumu, kas šai spēlei pastāv, bet jāņem vērā, ka kontroles trūkums arī šo spēli padara spēlējamu plašai auditorijai un katram dod cerību uz uzvaru.
Pārējie mehānismi ir diezgan liels standarts stiķu ņemšanas spēlēm. Katrs spēlētājs secīgi izspēlē pa kārtij, iedarbina tās īpašo spēju un tad spēlētājs, kurš izspēlēja kārti ar augstāko vērtību parasti paņem stiķi, kur par katru kārti pienākas punkts.
Kāršu spējām nav ne vainas, lai gan man jānorāda, ka eksistē spējas, kas ļauj paņemt kārti no cita spēlētāja iegūtajiem stiķiem, un tas noved pie uzbrukšanas līderim.
Vairākspēlējamība
Manuprāt, šī ir no tām spēlēm, kas burtiski pieprasa mehānismus, kas ļauj spēli izspēlēt 3–4 reizes un tad saskaitīt punktus. Noteikumos ir iekļauta mehānika, kas paredz vairāku partiju izspēlēšanu, (noteikumos rakstīts, ka zaudētājs pret sevi pagriež divas nevis vienu kārti). Ieteiktu pamēģināt, ka spēlējot vairāk kārtis, . Punktu lapiņa, kas paredzētu 3 partijas un pēc katras atzīmētu, cik kārtis katrs spēlētājs var atklāt, būtu milzu papildinājums spēlei, jo izspēlējot tikai vienu partiju, jūtama nepabeigtības sajūta.
Vērtējums
Es redzu “Zing-a-Zam” pienesumu vienkāršu un īsu ģimenes kāršu spēļu žanrā, iesaku pamēģināt uzspēlēt ar bērniem vai vecākiem radiem. Taču, neskatoties uz to, man grūti dot savu rekomendāciju, jo Brain Games katalogā jau ir lieliskas spēles, kas “Zing-a-Zam” galvenos elementus paveic labāk. Ja vēlaties izcilu spēli, kur spēlētāji mēģina kalkulēt citu spēlētāju kārtis un gājienus, neredzot savējās, iesaku izmēģināt “Pikoko” – tā ir lieliska spēle! Savukārt, mazas, vienkāršas un ātras kāršu spēles lomu lieliski pildīs “Karakum”, kas radīs mazāk mulsuma pirmajā izspēlē un veiksmīgāk integrēts savā tematikā.
Atstāt komentāru