Spēles “Clever” apskats
Mehānika: uzmet un pieraksti
Spēles sarežģītība: vidēja
Spēles ilgums: 40 min
Spēlētāju skaits: 1–4
Labākais spēlētāju skaits: 2–4
Valoda: neatkarīga no valodas
Mēs visi taču izmantojam sociālos tīklus, visi zinām, ka tie konstanti baro mūsu dopamīna līmeni ar mazām baudiņām. Ja nu es teiktu, ka ir vesels spēļu žanrs, kas ir veidots tieši uz to, lai sniegtu tikpat daudz baudas, kā Facebook sienas skatīšana. Tas ir “uzmet un pieraksti” spēļu žanrs un šodien apskats par šī žanra karalieni — spēli “Clever” (“Ganz schön Clever”, “That’s Pretty Clever!”).
Tematika
Spēles nosaukumu pārtulkojot, tas nozīmē “diezgan apķērīgi”. Spēle neslēpjas aiz tematikas, patiesībā, tai tēmas vispār nav. Viss spēles laukums ir piecas zonas, kur ierakstīt skaitļus. Par to esmu pateicīgs, jo šī spēle ir tikai par kombināciju veidošanu un domāju, ka tas būtu lieki, ja mēs tur, piemēram, mēģinātu kolekcionēt aitas. Dažreiz spēļu tēmas ir tik ļoti samudžinātas, ka labāks man šķiet šāds variants, kad tēmas nav nemaz.
Komponenti
Spēlē ir ļoti pieticīgs komponentu skaits. Tajā ir 6 koka metamie kauliņi dažādās krāsās. 4 marķierīši. Uzreiz komentārs par marķierīšiem. Visām šīm spēlēm tie ir absolūti draņķīgi, tie ātri izžūst un diezgan droši varu teikt, ka ar marķierīšiem nav iespējams izspēlēt visas 100 lapiņas. Taču spēlei der jebkura pildspalva vai zīmulis, tāpēc neuzskatu to par lielu problēmu.
Nozīmīgākais mans komentārs būs par 100 vienreizlietojamajām lapiņām, kas spēli padara izspēlējamu vien 25–50 reizes (ja spēlē solo, tad vienkārši izmanto aplikāciju). Droši vien kādam būs komentārs, ka spēlei ir ierobežots dzīves ilgums un pēc noteikta laika tā būs jāmet laukā. Manam eksemplāram pašlaik ir palikušas 7 lapiņas un es esmu gatavs beigt spēlēt spēli, kad beigsies pēdējās lapiņas. Spēle ir sevi piepildījusi, ļoti daudz reizes izspēlēta, un ir laiks doties uz priekšu. Trakākajiem faniem gan jāpasaka, ka lapiņas var gan izprintēt, gan nopirkt atsevišķi.
Mehānikas
Savā gājienā spēlētājs uzmet visus 6 metamos kauliņus un patur vienu. Parasti, jo lielāks cipars uz kauliņa, jo vērtīgāku darbību ar kauliņu var veikt, taču, visi tie kauliņi, kas ir mazāki par šo ciparu ir jānoliek malā izvēlei pārējiem spēlētājiem. Savā gājienā spēlētājs darbību veic 3 reizes, katrā reizē saglabājot arvien mazāk kauliņu un iespēju.
Ko tad var darīt ar kauliņiem? To vērtību ieraksta kādā no pieciem laukiem. Piemēram, dzeltenajā laukā jāvāc rindas un kolonnas, violetie skaitļi jāraksta augošā secībā, bet zilajā laukā ir atstātas specifiskas vietas.
Taču viss sāls slēpjas kombinācijās, jo aizpildot, piemēram, divus zilos lauciņus, iegūsti bezmaksas aizpildījumu oranžajā krāsā. Kombinācijas ir pa labi un pa kreisi un parasti noteiktām vietām ir kritēriji, lai tur varētu ielikt kauliņu. Lai spēli nospēlētu labi, daudz jāvērtē un jāskatās iespējamās kombinācijas starp laukiem, jāizlemj, kuri ir efektīvākie gājieni.
Un tieši šīs kombinācijas spēli padara tik patīkamu. Bieži tev sanāk gājiens, kurā atzīmē vienu skaitli, tad tas ļauj atzīmēt citu vietā, pēc kuras jau vari atzīmēt 3. skaitli. Pamatīgs kombināciju kokteilis!
Vairākspēlējamība
Es jau minēju, ka man pēc vairāk nekā 30 partijām no 100 lapiņām palikušas 7. Man joprojām ļoti patīk šī spēle. Jā, es domāju, ka tā drīz tiks izspēlēta pilnībā un līdz ar to pametīs manu kolekciju, taču šīs bija lieliskas partijas. Pie tam, pašlaik esmu gatavs otrajai un trešajai daļai — “Dopplet so Clever”, “Clever Hoch Drei”.
Vērtējums
Pirms pāris gadiem “uzmet un pierasti” žanru es sāku tieši ar spēli “Clever” un tagad, kad esmu uzspēlējis arī daudzas citas šīs mehānikas spēles, joprojām jāatzīst, ka “Clever” mehāniski ir galvastiesu pārāka par citām un, manuprāt, tāda šī žanra spēle, kurai vajadzētu būt katra kolekcijā. Vērtējums: 9 no 10.
Autors: Kristaps Auzāns
Pērc spēli šeit.
Atstāt komentāru