Pilnīgs kosmoss! 1. daļa
Nereti sanāk izvēlēties spēles atbilstoši to tematikām, jo tieši tas var būt izšķiroši, vai spēle aizies uz „urā“ vai liks vienkārši paraustīt plecus. Viens no maniem mīļākajiem žanriem ir Sci-fi, tāpēc savos nākamajos trijos aprakstos apskatīšu trīs dažādas, bet ļoti interesantas spēles par kosmosu. Pirmais apskats — Cosmic Encounter.
Lielākā daļa izcilo un populāro galda spēļu ir izdodas relatīvi nesen, pēc 2000. gada. Līdz ar jaunām vēsmām nāk arī jauni spēļu dizaini, tāpēc reti kurai spēlei izdodas tikt līdzi laikam. Šodien apskatīšu Cosmic Encounter, kas orģināli izdota 1977. gadā, taču joprojām ir aktuāla spēle un stabili turas Board Game Geek top 100.
Tematika
Spēlējot Cosmic Encounter, tu pārstāvi vienu marsiešu rasi, kuras mērķis ir nodibināt jaunas kolonijas uz citu zemēm. Katra rase ir tematiska un atšķirīga. Jau pamata komplektā to ir desmitiem, taču ar paplašinājumiem šis skaits pāraug simtos. Lai gan pati kolonizācija ne vienmēr ir tematiska un loģiska, citplanētiešu rases ir izveidotas izcili tematiski un atbilst savam vārdam. Piemēram, ir rase „Vacuum“, kuras īpašā spēja ir iesūkt pretinieku kuģus visuma mēslainē. Taču uzreiz ņemiet vērā, spēle nav par iekarošanu, bet gan par diplomātiju un spēju pareizā brīdī iegūt spēcīgus sabiedrotos, un, ja nepieciešams, būt gatavam viņus nodot.
Komponenti
Komponentes ir ļoti praktiskas. Katram spēlētājam ir 5 planētas, uz kurām katras izvietoti kuģi. Tie ir apķērīgi savietojami viens uz otra tā, ka neaizņem daudz vietas, bet tajā pašā laikā ir labi pārskatāmi. Katra planēta ir kustināma atsevišķi un tāpēc viegli pārveidot spēles galdu atbilstoši situācijai. Toties uzbrukuma, aizsardzības un speciālo darbību kārtis man izskatās kā no cita visuma. Es neesmu sajūsmā par dizaina risinājumiem, taču funkcionāli tie padara spēli viegli pārvaldāmu un ērti spēlējamu.
Mehānika
Šī ir tīra diplomātijas spēle. Raunda sākumā viens spēlētājs izlozē, kuram viņam būs iespēja uzbrukt un kolonizēt planētu. Pēc tam gan uzbrucējam, gan aizsargam ir iespēja lūgt kādu palīgos. Trešā iespēja ir mēģināt vienoties uzbrucējam ar aizsargu un tādā veidā censties apmainīties teritorijām. Spēle balstās uz dažādām šāda veida sarunām un vienošanos, kas ir ļoti aizraujoši, jo dažādās mehānikas un spējas dod iespēju piedāvāt interesantus darījumus. Taču tas arī ir viens no spēles Ahileja papēžiem, jo, ja grupās ir spēlētāji, kuriem nepatīk daudz runāt un mēģināt pārliecināt pārējos, vai arī daudz jauniņo, tad spēle var kļūt diezgan lineāra. Izcila kompānija te ir svarīga.
Pašā uzbūvē mehānikas un spēles gaita ir ļoti vienkārša, taču pirmo reizi to mācoties ir viegli izjust apjukumu. Katrs gājiens sastāv no 8 vienkāršām darbībām, taču uz daudzām kārtīm ir dažādas atsauces, saistītas ar šiem un citiem gadījumiem, kas informācijas apjomu un izmantoto terminoloģiju padara grūti uztveramu. Pirmie gājieni jaunam spēlētājam noteikti būs kosmoss, bet jau pēc pirmās spēles viss būs pilnībā skaidrs un mehānikas apgūtas.
Vēl viena lieta, kas jāpiemin, ir fakts, ka Cosmic Encounter beigās var būt vairāki uzvarētāji. Tā kā šī nav sadarbības spēle, mani tas neizsakāmi kaitina, jo šai spēlē uzvarēt kopā ar kādu vai kādiem nav tik pacilājoši, kā to izdarīt vienatnē. Lai gan man ir izdevies vienreiz uzvarēt vienatnē, to izdarīt ir ļoti grūti, un visticamāk uzvara būs jādala ar vienu vai diviem citiem konkurentiem.
Vairākspēlējamība
Es jau minēju par daudzajām rasēm. Esmu spēli izspēlējis jau 5 reizes, redzējis ap 20 rasēm, no kurām atkārtojušās kādas 2–3. Katru reizi notiekti būs jauns piedzīvojums. Vairākspēlējamība ir ļoti augsta. Šī ir spēle, kas sevi var neizsmelt gadiem.
Vērtējums
Izcila klasika, ko noteikti katram galda spēļu fanam vajadzētu vismaz vienu reizi izspēlēt, taču ņemot vērā atkarību no grupas, neelegantos noteikumus un dalītās uzvaras, mans vērtējums ir 8 no 10.
Kristaps
Spēli iespējams iegādāties: Brain Games veikalā K. Barona ielā 55, Rīgā, vai Brain Games interneta veikalā — šeit.
Bildes: Board Game Geek
Board Game Geek vērtējums: 7.6
Atstāt komentāru