Kā Kickstarter izmainīja galda spēļu pasauli?
Atzīmējot platformas Kickstarter desmito gadadienu, tās vadītāji pauda prieku par gūtajiem panākumiem. Šī prieka finansiālā puse ir iespaidīga, taču ietekmi, ko platforma gadu gaitā atstājusi uz tūkstošiem izstrādātāju un miljoniem cilvēku, kas baudījuši viņu darba augļus, ir grūti izmērīt. Šodien mēs aplūkosim tuvāk pašu platformu un pastāstīsim par tās ietekmi uz galda spēļu nozari. Taču vispirms pakāpsimies mazliet atpakaļ.
Meklējot tiešsaistē vārda “kickstarter” definīciju, visbiežāk atradīsiet šādu skaidrojumu: tiešsaistes pūļa finansējuma platforma. Šie četri vārdi gandrīz pilnībā raksturo Kickstarter būtību un principu — tev ienāk prātā interesanta ideja, tu to reģistrē platformā, prezentē savu projektu globālai auditorijai, veiksmīgi pārliecini kritisko cilvēku masu tai pievienoties un savāc nepieciešamo finansējumu. Atbalstītāji parasti tiek atalgoti ar radīto produktu. Visi ir apmierināti un pasaulē tiek pieteikts jauns augstas kvalitātes ražojums.
Kickstarter drīz (no 8. februāra) būs pieejama arī Brain Games Publishing izdotā galda spēle “Iron Forest”, kas izveicības spēles pacels jaunā līmenī.
Pirmajā mirklī Kickstarter izskatās pēc iepriekšējās pārdošanas sistēmas. Pircējs atrod sev tīkamu ideju, inovāciju, produktu vai kultūras produktu, samaksā izstrādātāja prasīto naudas summu un, kad pasūtītā prece ir saražota vai parādās tirgū, to saņem. Īsumā tā to var raksturot. Taču, aplūkojot tuvāk, atklājas, ka Kickstarter ir kas krietni vairāk par parastu tirgu vai tiešsaistes tirgošanās platformu.
Tas kļūst skaidrs, apmeklējot platformas mājaslapu. Pārlūkojot vietni, drīz vien var rasties sajūta, ka atrodies ideju un radošu inovāciju izstādē, kas pārsteidz un liek apbrīnot. Lūk, projekts, ko mēs uzgājām — modulāras, pie sienas karināmas sešstūra formas kastes augiem, kas izskatās pēc medus kārēm un kurās iebūvēta vieda pašaplaistīšanas sistēma. Uzmanību piesaista elegantais dizains, un tu jau sāc iztēloties, kā šīs kastes izdaiļotu kailo sienu virs tava datora monitora un cik pateicīgi būtu tavi mīļie augi. Šai idejai noticējuši jau gandrīz tūkstotis cilvēku, un tās izstrādātāji jau savākuši 150 tūkstošus no sākotnēji plānotajiem 13 tūkstošiem dolāru.
Tas nešķiet pārsteidzoši, ja paskatās uz projekta prezentāciju. Tam ir viss nepieciešamais, lai gūtu panākumus. Vienkārša un atjautīga ideja. Tāda, kas mazliet skauž, jo skaidrs, ka arī tu būtu varējis to iedomāties. Daudz vizuālu materiālu, kas atklāj kā radītā produkta funkcionalitāti, tā estētisko skaistumu. Plaša un skaidra atbalstītāju atalgošanas sistēma. Dinamisks video rullītis — obligāta Kickstarter projektu sastāvdaļa. Tas ir asprātīgs, informatīvs un skaidri saprotams. Un pats svarīgākais — tas nodod šīs platformas galveno ziņu: tu vari šo lielisko ideju pārvērst realitātē, tu vari kļūt par tās atbalstītāju.
Tas ir pats svarīgākais uzdevums visiem galda spēļu izstrādātājiem, kas izmēģina veiksmi Kickstarter. Pārliecināt potenciālos spēlētājus, ka tieši šis projekts ir viņu uzmanības, naudas un laika vērts. Ir vērts tajā ieguldīt. Mūsuprāt, tas ir patiesi liels izaicinājums tieši galda spēļu kategorijā. Rīks, kas jebkuru velosipēdu pārvērš par elektrisko velosipēdu vai pašaplaistošas augu kastes ir kas viens, kamēr galda spēles, kas jau sen ir daļa no vairāk tradicionālās izdevniecības nozares, ir kas pavisam cits. Galda spēļu tirgus ir milzīgs, to kopiena ir ārkārtīgi dažāda un ieradumi — atšķirīgi.
Taču tajā pašā laikā Kickstarter ir kā paradīze neatkarīgiem galda spēļu izstrādātājiem un mazākām izdevniecībām. Tā dod brīvu vaļu un ļauj īstenot visdažādākās idejas. Lielās izdevniecības bieži darbojas kā filtri. Tā kā spēļu izdošana un izplatīšana lielā mērā atkarīga no lielajām izdevniecībām, tad tava spēle dienas gaismu varētu ieraudzīt tikai tad, ja iepatiktos kādam izdevējam. Vai arī, ja augstās izgatavošanas izmaksas tu segtu no saviem līdzekļiem. Tā, pat pēc visizcilākās, trakākās, svaigākās idejas izteikšanas, nākas stāties pretī jautājumam: ja nu tā neatmaksājas? Šādas šaubas var norakt pat lieliskāko šedevru.
“Frosthaven”, savācot gandrīz 13 miljonus ASV dolāru, ir visvairāk finansētā spēle Kickstarter platformā.
Kickasterter palīdz atbildēt uz šo jautājumu pirms tas kļuvis par nopietnu problēmu. Radi spēli, izstrādā tās kampaņu, prezentē to spēlētājiem un viņi tev pateiks, vai gaidāmi panākumi. Viņi to ļoti skaidri pateiks ar konkrētu naudas summu. Ja ideja viņiem šķitīs interesanta, tu savāksi nepieciešamo finansējumu tās izstrādei. Ja nē…
Taču nauda nav galvenā. Šajā rakstā jau vairākkārt esam pieminējuši, ka ir iespējams kļūt par idejas atbalstītāju, lai to realizētu kopīgiem spēkiem. Kickstarter ir pāršķīrusi jaunu lappusi spēļu izstrādes un izplatīšanas procesā. Tā ir mazāk kā reklāma un vairāk kā tiešā komunikācija. Stefans Vernings, kurš pēta Kickstarter ietekmi uz galda spēlēm, runā par attiecībām, kas izveidojas starp spēli un tās atbalstītājiem. Kampaņas dalībnieki var justies kā līdzautori un tajā pašā laikā paust savas vēlmes, kā arī atbalstīt izstrādātāju, uz kuru paļaujas un kura vīzija viņus pārliecinājusi. Tas ļauj autoram realizēt vairākas veiksmīgas kampaņas citu pēc citas. Tādējādi iepriekš zināms autors var kļūt par slavenību, un ap viņu var sākt veidoties mazākas vai lielākas kopienas.
Vienkāršāk sakot, Kickstarter ir kā burbulis, kas veidots no mazākiem burbuļiem. Un labākais ir tas, ka šie burbuļi nav noslēgti. Panākumi, ko gūst lielākās kampaņas vai lielie izdevēji, kas arvien drosmīgāk un biežāk parādās platformā, ļauj ikvienam izmantot to spozmi. Rezultātā iegūtā lielā publika ir pieejama pat visnelielākajam projektam. Līdztekus tādiem stāstiem kā “Exploding Kittens” un “Rising Sun”, kas savākuši miljoniem dolāru, ir arī daudz mazāku projektu, kas izmaksājuši vien dažus tūkstošus. Varam droši teikt, ka bez Kickstarter šie projekti būtu palikuši autoru piezīmju blociņos vai atvilktnēs. Iespējams, tad mēs nebūtu ieguvuši tik daudz jaunu galda spēļu un mēs nebūtu pacēluši spēļu kvalitātes standartu vēl nepieredzēti augstu.
2015. gadā “Exploding Kittens” guva izcilus panākumus Kickstarter. Tā joprojām ir viena no visvairāk atbalstītajām galda spēlēm šajā platformā, tolaik savācot teju 9 miljonus ASV dolāru.
Arī Brain Games Publishing būs sastopama Kickstarter! Jau pavisam drīz (8. februārī) mēs jūs aicināsim atbalstīt godalgotās spēles “ICECOOL” autoru jaunāko darbu, kas izveicības spēles pacels jaunā līmenī. Protams, ar jūsu palīdzību. Mēs ar nepacietību gaidām “Iron Forest” kampaņas uzsākšanu, kad varēsim parādīt visu, ko esam jums sagatavojuši. Milzīga kaste, kas pārtop par spēles laukumu divos stāvos, dažādi scenāriji, unikālas miniatūras, to palaišanas mehānisms un satriecošs dizains. Un pat vēl vairāk mēs gaidām brīdi, kad varēsim to spēlēt kopā ar jums! Uzzini vairāk par “Iron Forest” šeit, kā arī seko līdzi spēles publicēšanai Kickstarter mājaslapā. Lai būtu drošs, ka nepalaidīsi neko garām, seko arī “Iron Forest Kickstarter launch” pasākumam Facebook.
“Iron Forest” prezentācijas video
Īsumā — Kickstarter ir mainījusi galda spēļu izdošanas noteikumus. Tā ir devusi pat vismazākajiem spēļu izstrādātājiem piekļuvi milzīgam tirgum. Tā ir devusi vēl lielāku varu spēlētājiem, veicinājusi straujas izmaiņas galda spēlēs un to kvalitātes standartu paaugstināšanos.
“Iron Forest” ilustrāciju autors ir Reinis Pētersons.
Atstāt komentāru