Ar vienu raundu nepietiek!
Kādā vēla pēcpusdiena pilsētas rātslaukumā bija ierastā kņada. Tikai cītīgi ieskatoties, varēja pamanīt divus citādākus cilvēku stāvus, kuri atradās blakus, bet viņu ķermeņa valoda neliecināja par jebkāda veida saziņu vai ieinteresētību. Tikai paraugoties ciešāk, var nojaust viena vai otra vārgās lūpu kustības, kuras tā vien šķiet murminu ko līdzīgu neveiklam amatiera dzejolim: „Garšvielas divi, Tarantīno trīs, uguns viens….“ Vai mums, mierīgajiem mazpilsētas iedzīvotājiem, būtu jāuztraucas par spiegu klātesamību?
Galda spēle Codenames ir godalgota ballīšu spēle, kurai, manuprāt, atradīsies vieta ikviena aizrautīga cilvēka galda spēļu kolekcijā. Tā neaizņem daudz vietas, tajā ir maz sastāvdaļu, bet Codenames spēles laikā dalībnieki izjūt emociju gammu, sākot ar asprātības un šķietamās ģenialitātes radīto eiforiju, un beidzot ar neizpratnes pilnu izbīli par sava partnera nezināšanu.
Lai sagatavotos Codenames partijai, uz galda jāizvieto spiegu iespējamo segvārdu kārtis 5x5 laukumā. Spēlētāji sadalās divās komandās — sarkanajā un zilajā. Viens no komandas dalībniekiem ir spiegu vadonis vai vienkāršāk — spēlētājs, kurš dos norādes pārējiem. Tālāk spiegu vadoņi sākt apskatīt nelielu, protams, tikai viņiem priekšā esošu kārti ar atšifrējumu, kurš spiega segvārda lauciņš pieder kurai komandai. Spēles mērķis ir pirmajiem atminēt visus savus komandas spiegus, bet šo šķietami vieglo uzdevumu sarežģī fakts, ka starp 25 abu komandu iespējamajiem spiegiem ir parasti garāmgājēji un viens lauciņš ir slepkava. Tas nozīmē, ka, ja spiegu vadoņa vadītā komanda „uzkāps“ uz slepkavas lauciņa, spēle tūlīt beidzas un uzvaru gūst pretinieku komanda.
Kā norisinātos tipiska Codenames partija? Sarkanās komandas vadītājs apskata spēles laukumu un pamana trīs salīdzinoši viegli savienojamus vārdus — rūķis, Sniegbaltīte un bruņinieks, tāpēc viņš pasaka mājienu: „Pasaka — 3“. Komandas dalībnieki apspriežas, protams, visiem dzirdot, bet spiegu vadītājs nedrīkst paust ne emocijas, nedz mainīt sejas izteiksmi, un, protams, papildus ko teikt. Pēc vienošanās, komandas dalībnieki min par labu rūķim, Sniegbaltītei un kentauram. Ak vai! Spiega segvārds „kentaurs“ ir pretinieku komandas vārds, un nu mēs viņiem esam palīdzējuši atminēt vienu no viņu spiegiem. Pretinieku komandas spiegu vadītājs atviegloti uzelpo, jo tieši vārds „kentaurs“ viņam šķita visgrūtākais. Tā komandas apmainās mājieniem un minējumiem līdz viena komanda ir atminējusi visus savus spiegus.
Codenames ir žigla spēle, un pavisam noteikti pēc pirmās partijas kādam citam spēlētājam no jūsu komandas gribēsies būt spiegu vadītājam. Pirmajā reizē šo spēli spēlēju pusotru stundu no vietas un man gribējās vēl, jo šķita, ka nu ar savu partneri (spēlējām četratā, pa diviem spēlētājiem katrā komandā) esam izveidojuši ļoti labu saikni, un nekas mūs nespēs apturēt vai pārspēt. Protams, pretinieku komanda domāja tāpat. Šo galda spēli paši spēlētāji var padarīt smieklīgi elementāru vai pārlieku, bet amizanti sarežģītu. Ar to es domāju, ka abas komandas var dot mājienu tikai par vienu segvārdu katrā raundā, jo tā ir vieglāk. Mājdzīvnieks-1 ir suns, karsts-1 ir pirts, puķe-1 ir roze un tā tālāk. Bet ir aizraujoši un izaicinoši savai komandai dot mājienu hokejs-5, kas jūsu galvā atbilst laukumam, nūjai, ripai, Kanādai un kausam. Vai tas ienāks prātā jūsu komandas biedriem?
Manuprāt, visgrūtākais, spēlējot šo spēli, ir kā spiegu vadītājam saglabāt neitrālu sejas izteiksmi, nedot papildu mājienus un sašutumā saķert galvu, kad tevis sniegtais mājiens ir aizvedis komandas domas pavisam citā virzienā kā iecerēts. Vai labi pavadīsiet laiku, spēlējot Codenames? Spēlei ir potenciāls to izdarīt, bet, vai tas īstenosies, ir tikai spēles dalībnieku ziņā.
Roberts
Spēli vari iegādāties Brain Games veikalā K.Barona ielā vai interneta veikalā: Codenames (LV), Codenames (ENG), Codenames Pictures (ENG), Codenames: Deep Undercover (ENG).
Atstāt komentāru